Moravská 3-kombinácia (1. časť – Apollónov chrám, Zámok Lednice a Minaret)

Ráno vyrážame „už“ o 8:15, čo je na naše pomery obdivuhodne skoro :-). Asi preto, že deti sme tentokrát zaparkovali u starých rodičov, takže máme o dve starosti menej. Na diaľnici z Bratislavy smerom na Moravu ani nestihneme poriadne zohriať pneumatiky a už schádzame dole pri Kútoch. Ďalej pokračujeme po obyčajných cestách, lebo českú diaľničnú známku sa pri tomto výlete fakt neoplatí kupovať. Prechádzame krížom cez Kúty a potom cez hraničný prechod Brodské – Lanžhot smerom na Břeclav.

Apollónov chrám

Ako prvé sme do navigácie zadali Apollónov chrám. Teda, aby som zas neodrb*val – nezadali, lebo Apollónov chrám sa nachádza vonku v prírode. Takže do navigácie sme zadali Lednice, dúfajúc, že nám Apollón v pravý okamih udrie do očí.

Prechádzame cez Charvastkú Novú Ves a hneď za dedinou poriadne sledujeme cestu, pretože chrám sa má nachádzať pri Lednickom rybníku, ktorý by sme mali míňať po ľavej ruke. Avšak žiadny problém, hneď pri ceste sa nachádza kemp „Apollo“, oproti kempu aj prašné parkovisko so smerovou tabuľou. Na naše prekvapenie sa aj na tomto prašivom parkovisku nejaký miestny nadšenec rozhodol vyberať parkovné. Nadšenec však asi ešte nedošiel do práce, lebo nikde nikoho niet, no aj tak radšej parkujeme na poľnej ceste kúsok opodiaľ.

Po krátkej prechádzke cez les (cca 5 minút) prichádzame k prvému míľniku nášho výletu – Apollonov chrám. Žiaľ, ešte je len 9:30 a otváracie hodiny sú až od 10:00. Môžeme si ho teda pozrieť iba z poza plota.

Apollónov chrám
Apollónov chrám bol niečo ako dnešná chata pri jazere. Bol postavený začiatkom 19. storočia a slúžil ako miesto pre rekreáciu. Z terasy je romantický výhľad na rybník.
Antický boh Apollón na priečelí budovy nad vchodom.

Zámok Lednice

Opäť nasadáme do auta a pokračujeme do Ledníc, čo je otázka možno 2-3 minút cesty. V Ledniciach parkujeme na ihrisku TJ Moravan Lednice, kam nás doviedli smerové tabule. Cena 30 Kč za celodenné parkovanie sa nám zdá prijateľná. Hneď oproti parkovisku je vstup do zámockého parku. (Za vstup do parku sa neplatí.)

Park pri Lednickom zámku
Zámocký park pri zámku Lednice.

Chvíľu sa teda prechádzame po parku a obdivujeme Lednický zámok z vonku. Škoda, že ho práve opravujú a tak je skoro polovica obtentovaná lešením. Zisťujeme aj možnosti prehliadok vo vnútri zámku, no sme rozhodnutí stráviť deň skôr v turistickom štýle, takže vnútorné priestory si nechávame niekedy na jeseň / zimu. Inak k dispozícii sú 4 rôzne prehliadky + možnosť návštevy botanického skleníka, akvária Malawi a vystúpenia sokoliarov a šermiarov.

Zámok Lednice.
Akvárium Malawi
Bývalá koniareň, dnes akvárium Malawi.
Zámok Lednice - skleník
Zámok Lednice – skleník s botanicky unikátnymi rastlinami.

Minaret

Pokračujeme peši cez park na jeho opačný koniec, kde sa do výšky týči veža – Minaret. Zablúdiť nemáte kde, pretože Minaret je vidno v podstate zo všetkých kútov parku. Ak sa vám nechce ísť peši, môžete využiť koňom ťahaný voz, alebo plavbu loďou po kanáloch (na môj vkus však oboje za prehnane veľa peňazí).

Zámok Lenice - vodná MHD
Vodná MHD po kanáloch premáva na trase zámok – Minaret – Janov hrad a späť. Na môj vkus však cena = iná pálka.

Zámok Lednice a jeho priľahlý park by som dnešnou rečou charakterizoval ako starodávny „Disneyland“. Nachádzali sa tam skleníky s exotickými rastlinami, na zámku umelá jaskyňa, spomínaný Minaret… Veď uvážte – Minaret v strednej Európe? Neprekvapuje nás teda, že cestou prechádzame okolo „Brány do pekla“, čo je akási tmavá mini jaskyňa so zamrežovaným vchodom, ktorá slúžila asi ako atrakcia na strašenie malých deti :-).

Zámok Lednice - Minaret
Zámok Lednice – minaret pri zámockom rybníku.

Po chodníkoch vedúcich okolo rybníkov sa teda dostávame až k Minaretu. Minaret je 60 metrov vysoká veža – s vyhliadkovou terasou na vrchole. Na terasu sa však musíte vytrepať po 302 schodoch stočených do špirály, keďže v roku 1797 neboli ešte výťahy v móde.

Schody Minaret
Minaret a jeho schody vedúce na vrchol.

Medailu za výstup až hore síce nedostanete, ale zato môžete odtiaľ dovidieť strááášne ďaleko, vraj až do Viedne, teda ak je práve pekné počasie. Vstup na vežu stojí 30 Kč.

Výhľad z Minaretu
Výhľad z Minaretu na Lednický zámok.

Autorom Minaretu, ktorý mimochodom nemal nikdy nič spoločné s moslimským náboženstvo (slúžil len ako vyhliadková veža a úschovňa suvenírov z ciest majiteľov), je Jozef Hardmuth. Áno, presne ten Hardmuth, čo vynašiel ceruzku a jeho firma dala neskôr základ známej Koh-i-noor. Dúfam, že vám je už teraz jasné, prečo sa rozhodol naprojektovať niečo, čo z diaľky pripomína tužku :-).

Obdivuhodné je to, že tak vysoká veža dokáže stáť bez vážnejších problémov so statikou už viac ako 200 rokov.

Minaret
Spodná časť Minaretu a vchod.

Hneď ako sa nám prestala krútiť hlava (točité schody sú veru sviňa) :-), pokračujeme späť k Lednickému zámku – tentokrát po opačnom (východnom) brehu rybníka.

Ako ďalší cieľ našej cesty sme vybrali blízky Janov hrad, ktorý dokonale zapadá do konceptu starodávneho zábavného parku. Prečo je tomu tak a prečo to bol tak trochu zle naplánovaný krok nášho výletu sa však dočítate až v ďalšej časti :-).

Ďalšie info o zámku v Ledniciach a jeho okolí:

Ďalšie časti tejto reportáže:

• Moravská 3-kombinácia (2. časť)
  • Moravská 3-kombinácia (3. časť)

❱❱❱ Náročnosť výletu: 1/5

Gendzo

Cez deň pracujem ako IT manažéris. Po nociach robím vlastné web stránky a píšem články. Rád varím, cestujem a lúštim hlavolamy. Vo voľnom čase cvičím power jogu, čítam knihy a hľadám geokešky. A som šťastný majiteľ jednej skvelej manželky a dvoch detí k tomu. www.gendzo.sk/autor/gendzo-macher