Most Maslenica

Vyrážali sme ako obyčajne pred polnocou, takže teraz je skoré ráno. Vonku sa už rozvidnelo, ale zvyšná časť posádky tento fakt úplne ignoruje a podriemkáva vysilená nočnou jazdou. Zúfalo premáham mikrospánok. Tunel strieda most, most zase tunel… Monotónna cesta vedúca na Chorvátske pobrežie. A vtedy konečne prichádza Sveti Rok: jeden z najdlhších tunelov na našej ceste (5.670 metrov). No pozitívom nie je ani tak jeho dĺžka, ale skôr to, že na jeho južnej strane uvidíme prvýkrát more. A potom ten vysoký most, čo na ňom vždy fúka ako besné a po ľavej strane z neho dovidieť na druhý veľmi podobný most. Mosty Maslenica.

Maslenica je most nachádzajúci sa na diaľnici A1 smerom na chorvátske pobrežie, asi 30km pred Zadarom, tesne za sériou tunelov Sveti Rok, Crna Draga, Ledenik, Bristovac a Čelinka, hneď ako zídete z kopcov prudkým klesaním po skrútenej ceste. Vždy, keď dôjdeme až k tomuto mostu, viem, že more je nablízku a naša cesta na Makarskú riviéru sa síce pomaly, ale isto blíži ku koncu.

Maslenica - Nový most
Nový diaľničný most Maslenica – pohľad zo starého mosta. Dĺžka 377,6 metrov, výška nad morom 90 metrov.

Keď budete cestou na dovolenku prechádzať cez most Maslenica, na ľavej strane si určite všimnete aj druhý podobný (červený) most. Tiež sa volá Maslenica :-). Až na to, že ten diaľničný je „nový“ a ten červený, po ktorom vedie lokálna cesta, je zase „starý“.

Diaľničný most Maslenica (A1) otvorili v roku 1997 a preto sa volá nový.
Most Maslenica na miestnej ceste (D8) otvorili v roku 2005 a preto sa volá starý.

Počkať, tu niečo nesedí :-). Starý most je novší ako ten nový, respektíve nový most je starší ako ten starý?

Nuž pravdu treba hľadať v histórii a žiaľ aj hystérii juhoslovanského národa. Kedysi, pred začiatkom občianskej vojny, existoval iba jeden most – starý. Bol postavený v roku 1960 a slúžil s malými prestávkami 30 rokov, až kým ho v roku 1991 nevyhodili do vzduchu srbské vojenské jednotky, v snahe odstaviť dopravné spojenie Chorvátska s Dalmáciou. V tom čase tadiaľ viedlo jediné cestné spojenie so Zadarom a Splitom, keďže cesta obchádzajúca more cez neďalekú dedinu Gornji Karin už bola obsadená srbskými vojskami.

Starý most Maslenica. Dĺžka 315,3 metrov, výška nad morom 55 metrov.
Starý most Maslenica. Dĺžka 315,3 metrov, výška nad morom 55 metrov.
Výhľad zo starého mosta Maslenica smerom do morskej zátoky.
Výhľad zo starého mosta Maslenica smerom do morskej zátoky.

Nový most už vtedy nejakú dobu existoval – ale iba na výkresoch projektantov. A tak sa Chorvátska vláda v januári 1993 rozhodla začať s výstavbou nového mosta len 1,5km od toho starého. V tom čase bolo aj miesto výstavby nového mosta v dosahu srbských delostrelcov – ako prvé si museli postaviť zákopové bunkre (!), takže predpokladám, že výstavba nového mosta mala okrem praktického významu slúžiť aj ako o demoštrácia moci, odvahy a odhodlania chorvátskeho národa.

Medzitým v roku 1993 obnovili aj prevádzku starého mosta – na jeho mieste postavili dočasný pontónový. Ten sa stal niekoľkokrát terčom delostreleckých útokov, pričom časti pontónov skončili pod vodou. Prevádzka pontónového mostu bola ukončená po vojne v roku 1995, keďže bola znovu dostupná cesta „okolo“.

Nový most otvorili v roku 1997. Pre zaujímavosť, most má od začiatku veľké problémy s vetrom – najväčší nárazový vietor namerali hneď v roku 1998 a to až 248km/h. Vzhľadom na svoju strategickú polohu a vtedajší dosah srbských delostrelcov však nemohol byť postavený inde. Pri našej ceste do Chorvátska sa nám už stalo, že hore v tuneloch pred mostom policajti odstavovali nákladné autá a osobné autá s prívesmi, pretože nárazový vietor je sviňa. Najmä keď idete po diaľnici 130km/h ani sa nenazdáte a oplieska vás to o zvodidlá len taký fukot. Takže nie je nič nezvyčajné, že na ňom býva obmedzená rýchlosť i na smiešnych 40km/h.

Keďže nový most sa stal súčasťou diaľnice A1, na mieste pôvodného mosta znovu postavili v rokoch 2003 – 2005 starý most podľa zachovalých konštrukčných plánov. Nový „starý“ most je však o 1,1m širší a je zodolnený voči zemetraseniam. Dnes slúži aj ako obľúbené miesto na bungee jumping, vraj najvyšší v Chorvástku = 55 metrov výška mosta nad morom + 1 meter (skáčete so zábradlia).

Otázka na záver: Ktorý most je teda ktorý? Vzhľadom na to, že ten novší je vlastne „starý“ a starší je zase ten „nový“ a navyše sa oba volajú rovnako – Maslenica, v identifikácii jednotlivých mostov majú vraj zmätok aj domorodci :-).

Informácie pre tento článok som čerpal z nasledovných zdrojov:

❱❱❱ Náročnosť výletu: 1/5


Gendzo

Cez deň pracujem ako IT manažéris. Po nociach robím vlastné web stránky a píšem články. Rád varím, cestujem a lúštim hlavolamy. Vo voľnom čase cvičím power jogu, čítam knihy a hľadám geokešky. A som šťastný majiteľ jednej skvelej manželky a dvoch detí k tomu. www.gendzo.sk/autor/gendzo-macher

2 komentáre

  1. 14.07.2016

    […] diaľnici použite zjazd Maslenica, pri ktorom sa môžete na chvíľku zastaviť a obzrieť si most Maslenica. Po príchode do mestečka Starigrad je to už jednoduché – sledujte smerové tabule, ktoré […]

  2. 29.12.2022

    […] diaľnici použite zjazd Maslenica, pri ktorom sa môžete na chvíľku zastaviť a obzrieť si most Maslenica. Po príchode do mestečka Starigrad je to už jednoduché – sledujte smerové tabule, ktoré […]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.